نحوه آماده سازی نمونه رساله معماری

آماده سازی نمونه رساله معماری برای دانشجویان کارشناسی تا حدودی دشوار است. دانشجویان معماری نمونه های زیادی از رساله های معماری را مشاهده می نمایند که هر یک از آنها طی مراحل مشخص شده آماده شده اند. اگر اطلاعاتی در مورد نحوه آماده سازی رساله معماری ندارید می توانید با کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می ‌کنند مشورت کنید. همچنین اگر زمان کافی برای آماده سازی رساله های معماری ندارید بهتر است که آماده سازی رساله را به متخصصان بسپارید.

 

ضرورت انجام رساله معماری

نگارش رساله در رشته کارشناسی معماری برای انجام دادن پروژه های موفق ضروری است. پروژه های موفق باید مدارک مناسبی جمع ‌آوری کنند و مدارک را به طور اصولی تحلیل و تنظیم نمایند. این مساله که رساله های متفاوت رشته معماری را از نظر تجزیه و تحلیل و مدارک مورد بررسی قرار دهید بسیار مهم است. در صورتی که شناخت دقیقی از بخش های متفاوت رساله معماری داشته باشید بدون شک در کمترین بازه زمانی می‌ توانید بهترین رساله را بنویسید.

تنظیم رساله های معماری

 

 

 

بخش های متنوع نمونه رساله معماری

نحوه نوشتن نمونه رساله معماری بر اساس قوانین مشخص شده می باشد. هر یک از بخش ها و ساختارهای متفاوتی که در رساله معماری وجود دارد را باید بشناسید تا به طور اصولی رساله را بنویسید. برخی از مهمترین بخش هایی که در رساله معماری اهمیت زیادی دارند عبارت هستند از :

  1. فصل اول

فصل اول رساله کارشناسی معماری به عنوان یکی از مهم‌ ترین بخش ‌های رساله است در فصل اول شما باید چارچوب‌ های نظری پروژه را به طور کامل معرفی کنید. این مسئله که اعلام نمایید زیر شاخه های هر یک از چارچوب ‌های نظری با چه مقدمه ای آغاز می‌ شوند بسیار مهم است. در تمامی فصول رساله معماری کارشناسی، مقدمه به عنوان مهمترین بخش شناخته می ‌شود. دانشجو در مقدمه هدف مطالعات بخش را به طور کامل توضیح می دهد.

در قسمت بعد رساله کارشناسی معماری یکی از مهمترین نکاتی که اهمیت دارد مندرج نمودن خلاصه مطالب پروپوزال است. شما باید اهمیت موضوع هدف کلی و روش پژوهش که از اینترنت یا کتاب است را وارد نمایید. در انتهای هر یک از بخش ها باید جمع بندی فصل را انجام دهید. در واقع بسیاری از دانشجویان از رساله های دفاع شده دانشجویان سال قبل استفاده می کنند. اگر شما برای نوشتن رساله از پایان‌ نامه‌ های دانشجویان دیگر استفاده کرده ‌اید باید این مسئله را ذکر نمایید.

 

نوشتن رساله های معماری

 

  1. فصل دوم

فصل دوم نمونه رساله معماری مربوط به اقلیم و سبک کار است. به عنوان نمونه باید اعلام کنید که در اقلیم گرم و خشک باید از حیاط های مرکزی و بام های مسطح استفاده گردد. همچنین در مرکز حیاط باید از فواره آب استفاده شود. در مناطقی که معتدل و مرطوب هستند از پنجره های بزرگ و بام هایی که شیب دار هستند استفاده می کنند. استفاده از انواع سبک های دکوراسیون دلایل علمی متفاوتی دارد. شما در  فصل دوم رساله معماری باید اقلیم و سبک کار را مورد بررسی قرار دهید. این مسئله که اعلام کنید در هر یک از اقلیم های متفاوت شهری و کشوری چه ایده ای برای ساخت و ساز مناسب است، اهمیت زیادی دارد. با معرفی کردن اقلیم شهر های متفاوت و بهترین ایده برای ساخت و ساز ساختمان، بدون شک رساله شما جنبه علمی تر خواهد داشت.

  1. فصل سوم نمونه رساله معماری

فصل سوم نمونه رساله کارشناسی معماری مربوط به تحلیل و بررسی است. در این فصل شما باید هر یک از موضوعاتی که انتخاب کرده اید را تحلیل و بررسی کنید. به طور معمول باید دو پروژه انجام شده خارجی و داخلی را با یکدیگر مقایسه نمایید. این مسئله که موضوع و سبک هر یک از بخش ها را از نظر همخوانی آنالیز و تحلیل کنید بسیار مهم است. سبک داخلی و خارجی، از قوانین مشخص شده‌ ای پیروی می کنند. بر همین اساس در فصل سوم رساله معماری مسئله ای که اهمیت دارد پیروی از انواع سبک ها می باشد.

 

رساله های تحلیل شده برای رشته معماری

 

 

  1. فصل چهارم

فصل چهارم نمونه رساله معماری مربوط به برنامه فیزیکی است. در واقع شما در فصل چهارم به مقیاس هر یک از برنامه های فیزیکی می‌ پردازید. اگر مسئله مورد نظر برای رساله معماری، طراحی مدرسه است باید ابعاد قانونی که مربوط به نیمکت و میز معلم می باشد را مورد محاسبه قرار دهید. این مسئله که ابعاد قانونی کلاس را به طور دقیق خارج نمایید بسیار مهم است. این ابعاد را طبق استاندارد هایی که مربوط به اتاق و فضای مدرسه می باشد مشخص خواهید کرد.

  1. فصل پنجم نمونه رساله معماری

فصل پنجم رساله کارشناسی معماری مربوط به جمع بندی فصول است. شما باید پروژه را در این فصل به طور کامل نمایش دهید. هر یک از پلان ها، برش ها و فایل هایی که مربوط به پروژه مد نظر هست را باید در این فصل معرفی کنید. شما می توانید از طریق کتب و منابع متفاوتی که برای جمع آوری اطلاعات هستند این فصل را بنویسید. دقت داشته باشید که پروژه باید طبق قوانین نگارشی دانشگاه، نوشته شود.

 

شناخت ماهیت و ویژگی رساله های معماری

نمونه رساله معماری مجموعه ‌ای از مطالعات دانشجویان است که برای کسب اطلاعات کافی برای انجام پروژه اهمیت زیادی دارد. به طور کلی شما برای اینکه بتوانید پروژه پایان نامه را به صورت اصولی انجام دهید باید ابتدا رساله را طراحی کنید. با طراحی رساله صفر تا صد پروژه پایان نامه را توضیح خواهید داد. رساله همانند یک کتاب قانون می باشد که از پروژه شما به طور اصولی دفاع می ‌کند. اساتید در جلسه دفاع با خواندن رساله متوجه می‌ شوند که هر یک از زیر مجموعه های معماری بر چه پایه ای طراحی شده اند. رساله معماری و نگارش رساله برای هر یک از دانشجویان به عنوان یکی از دشوارترین اقدامات شناخته می شود. در دوران تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری باید رساله ارائه گردد.

 

انواع رساله های معماری

 

 

راهنمای نوشتن نمونه رساله معماری

راهنمای نگارش رساله در دوره کارشناسی برای انجام دادن پروژه های موفق ضروری است. هر یک از پروژه های موفق به تعیین دقیق موضوع و نتیجه گیری نیاز دارند. بر همین اساس اگر اطلاعاتی در زمینه نوشتن رساله معماری ندارید باید با افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری کسب کرده‌ اند مشورت کنید. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد آماده سازی رساله معماری اهمیت دارد این است که از تجربه های دیگران استفاده نمایید. شما با استاد راهنمای خود می توانید مشورت کنید تا بهترین نمونه رساله را آماده کنید. رساله هایی که مربوط به سال ‌های قبل هستند را مطالعه نمایید تا ساختار کلی رساله را بشناسید. در صورتی که قالب بندی متفاوتی برای رساله های معماری اجرا می شود، شما باید این مسئله را جدی بگیرید. در این صورت  بدون شک در کمترین بازه زمانی می ‌توانید بهترین رساله معماری را تنظیم کنید.

 

نمونه رساله های معماری

 


پژوهشگران برتر

شماره تماس:

09333358943

دپارتمان آموزشی و مشاوره پژوهشی پژوهشگران برتر، برترین دپارتمان تخصصی در زمینه ارائه مشاوره و خدمات پژوهشی در رشته معماری