Skip to main content

تجارب گردشگری کشور ترکیه

از اوایل دهه ۱۹۸۰ با اعلام برنامه ایالت مرکزی استراتژی اساسی و ترجیحی ترکیه بر جهانگردی متمرکز گردید. از این زمان ظرفیت رو به رشد تسهیلات جهانگردی منجر به افزایش قابل توجهی در حجم جهانگردی شد به طوری که در سال ۱۹۹۶، ۷ 5.7 میلیون نفر و در سال ۱۹۹۸، 9 میلیون گردشگر به این کشور وارد شده­اند. درآمدهای ناشی از گردشگری در سال­های فوق به 4 5 و ۷٫۸ میلیارد دلار رسیده است.

سیاست های اصولی سیاست های جهانگردی ترکیه بر سه اصل استوار می باشد.

  • توسعه ساختار قابل رقابت و کارآمد در صنعت (پیشرفت و توسعه براساس رقابت)
  • ایجاد بهترین محیط اجتماعی مطابق با معیارها و ارزشهای بین المللی برای گردشگران خارجی و
  • بقا و افزایش منابع طبیعی و میراث فرهنگی کشور (برنامه ریزی پروژه هایی در حمایت از محیط زیست و حفظ هویت فرهنگی تركيه)

استراتژی­های اجرایی:

  • تبلیغات و بازاریابی و همکاری از طریق حضور موثر و کارساز در هیئت های بین المللی، توسعه مکانیزم­های تضمین یکپارچگی در تمام زمینه های جهانگردی با کشورهای اتحادیه اروپا
  • بازاریابی منطقه ای از طریق همکاری با کشورهایی که تولید جهانگردی مشابه داشته و در مجاورت ترکیه قرار دارند به توسعه شیوه های تبلیغاتی و بازاریابی به منظور افزایش تقاضا با تاکید ویژه بر کشورهای مولد جهانگردی
  • آموزش تخصصی که توسعه تولیدات جهانگردی بر حسب کیفیت، کمیت، ظرفیت، عرضه و تقاضای فعلی و آنی کشور را مدنظر قرار دهد (محمدی ده بزرگ، زیاری؛ 1392).

 

گردشگری و نقش دولت در توسعه آن در کشور ترکیه

با توجه به ارتباط ناگسستني اين صنعت با بسياري از سازمانها و دواير و وزارتخانه­ها،تشکلات دولتي كه نقش برجسته­اي در تدوين و تعيين استراتژي­ها و اجراي سياست­هاي مرتبط با صنعت جهانگردي ايفا مينمايد،بهتر ميتوان به نقش مديريت بخش عمومي پي برد و در واقع، نقش دولت­ها،زماني آشکارتر مي­گردد كه اين حركت از ابعاد تئوريك فاصله گرفته و از ابعاد اجرايي و هماهنگي برخوردار گردد (قره‌نژاد؛ 1374).

تركيه تلاش ميكند با اتخاذ سياستهاي مؤثر از جمله ايجاد تسهيلات در صدور ويزا براي گردشگران، پائين آوردن عوارض خروجي، بسترسازي براي استاندارد كردن قوانين حوزه گردشگري، افزايش نرخ امنيت درمناطق گردشگري، توسعه زيرساختهاي گردشگري وجذب سرمايه گذاري­هاي داخلي و خارجي در ساخت هتل­ها و تأسيسات اين صنعت، بکارگيري راهکارهاي عملي در جذب مشتري، همکاري مشترک با كشورهاي اسلامي و اروپائي و نيز توسعه آموزش­ها در حوزه گردشگري، افق روشني را براي صنعت گردشگري در سال 2023 به تصوير بکشد. بنا بر اعلام شوراي جذب سرمايه گذاري در صنعت گردشگري تركيه، اين كشور با جذب 26 ميليارد دلار سرمايهگذاري خارجي تا سال 2023 ، سالانه پذيراي بيش از 71 ميليون نفر توريست خواهد بود. اقتصاددانان و فعالان صنعت گردشگري پيش بيني ميكنند درآمد تركيه در سالگرد يکصدمين سال تأسيس خود يعني سال 2122 به بيش از 30 ميليارد دلار در سال برسد. تركيه كه در سالهاي اخير به طور ميانگين رشدي بين 11 تا 16 درصد را در صنعت توريسم خو تجربه كرده است، ميكوشد قانون جديد صدور ويزاي گردشگري را براي گردشگران 42 كشور جهان را از امسال آغاز كند. افزايش زمان اعتبار ويزاي گردشگري تركيه و كاهش هزينه صدور ويزا براي گردشگران در قانون جديد باعث شده كارشناسان پيش بيني كنند كه اين كشور آسيايي  اروپايي، در سال 2023 آمار 21 ميليون نفر گردشگر را به ثبت برساند. آمارها نشان ميدهد تركيه و سواحل جنوبي آن از جمله شهر تاريخي و بزرگ استانبول يکي از 11 مقصد برتر گردشگران دنياست. دولت اسلامگراي تركيه با اتخاذ سياست­هاي حمايتي از صنعت گردشگري و سرمايه­گذاري در اين حوزه، دستيابي به افق گردشگري 2023 را براي اين كشور آسانتر كرده است. تركيه كه در رده بندي تعداد اماكن تاريخي 17 پله پائينتر از ايران قرار دارد، از اجراي هرگونه طرح­هاي مشاركتي با ديگر كشورها در زمينه گردشگري به شدت استقبال مي­كند و به رغم بحران­هاي بزرگ اقتصادي حاكم بر دنيا با ارائه تعريف­هاي جديدي همچون توريسم سلامت، جذب گردشگراني از كشورهاي آمريکايي و عربي را نيز در دستور كار قرار داده است. شهرهاي آنتاليا و استانبول مهمترين مقصدهاي گردشگراني است كه عازم تركيه مي­شوند. استانبول با داشتن آثار تاريخي و گردشگري همچون تنگه بسفروس، مساجد سلطان احمد، سليمانيه، رستم پاشا، بايزيد و نيز مراكز اباصوفيه، برج دختر، كاخ توپكاپي، موزه هنرهاي اسلامي، كاخ دلما باغچه، برج يديکوله و روملي حصار و نيز مراكز خريد گسترده و داشتن آب و هواي مديترانه­اي و استقرار شركت هواپيمايي تركيش ايرلاين بيش از ديگر نقاط اين كشور مورد استقبال گردشگران خارجي قرار گرفته است. از طرفي دولت تركيه مي­خواهد با احداث فرودگاه بزرگ استانبول تا سال 2023 ، زمينه تردد و ترانزيت ساليانه بيش از 31 ميليون نفر مسافر را فراهم كند. وجود درياي مديترانه و سواحل مرمره نيز بر مزيتهاي گردشگري تركيه افزوده و امکان مسافرت ارزان قيمت دريايي را براي گردشگران تركيه فراهم كرده است. دولت تركيه علاوه بر اين با اجراي قانون بخشش مالياتي 2 و نيز ارزان سازي قيمتها، گردشگران خارجي را ترغيب ميكند كه كالاي ساخت اين كشور را به عنوان سوغات خريداري كنند تا بدين وسيله به رونق توليد نيز كمك كند (WorldBank, 2008).

آنچه مشخص است اگر به دو سويه مثبت و منفي تاثير سياست داخلي و خارجي تركيه بر بخش گردشگري نگاه كنيم همچنان كه تركيه در سال 2011 به خوبي توانست از ناآرامي­هاي كشورهاي عربي بهره برد و به توسعه بخش گردشگري خود بپردازد در سال 2023 تركيه نيز بايد منتظر تاثيرات منفي بيشتر مقوله امنيت و سياست­گذاري داخلي و خارجي خود بر بخش گردشگري باشد. يعني هر چند در سال گذشته بسياري از گردشگران كشورهاي مصر، تونس، يونان و ايتاليا مقصدهاي توريستي خود را از اين كشورها به تركيه تغيير دادند و از سويي نيز همزمان نيز شاهد افزايش نقش بيشتر تركيه در پرونده سوريه، افزايش درگيري­هاي در مناطق نزديك به تركيه و هم مرز با تركيه باشيم بايد همزمان نيز منتظر كاهش بيشتر درآمدهاي گردشگري تركيه و كاهش ورود گردشگران به اين كشور نيز بود. در اين راستا آنکارا قبلا پيش بيني مي­كرد ورود گردشگران خارجي به اين كشور در سال 2012 به بيش از 20 ميليون نفر و درآمد ارزي حاصله از اين محل به بيش از 27 ميليارد دلار رسد و در سال 2122 ميلادي و در صدمين سالگرد تاسيس جمهوري تركيه، يکي از 2 كشور مهم قطب جهانگردي در جهان تبديل گردد اما بايد گفت اگر برخي آمارهاي موسسات گردشگري در كشور تركيه درست باشد )از ابتداي ناآراميها در مرزهاي مشترک ميان اين كشور با سوريه ، درصد مسافرت گردشگران به شهرهاي توريستي تركيه تا 20 درصد كاهش داشته است (آبادیان، شجاعی‌فرد؛ 1394: 49، به نقل از Madenoglu, 2005).

 

پژوهشگران برتر

مشاوره انجام پایان نامه گردشگری و توریسم

09333358943

 

ثبت سفارس