Skip to main content

پایان نامه معماری

موضوع پایان نامه معماری: طراحی هتل با رویکرد به طبیعت

انسان، معماری و طبیعت، در دیدگاه اول یعنی معماری بر طبیعت، منظور از طبیعت بیشتر محیط زیست عوامل مربوط به آن مانند آب، خاك و هوا است و در دیدگاه دوم یعنی معماری با طبیعت، بیشتر اکوسیستم، اقلیم و عوامل مربوط به آن مانند خورشید باد و استفاده از انرژی­های حاصل از آن ها مد نظر است. در دیدگاه سوم یعنی معماری از طبیعت، که انسان در پدید آوردن آن، دخالت نداشته باشد را طبیعت مینامیم. مفهوم طبیعت در این سه نگرش با هم اشتراکات و همپوشانی­هایی دارد. برای مثال در دیدگاه دوم یعنی معماری با طبیعت، می­توان از طبیعت برای رسیدن به پایداری بیشتر در طراحی‌ هتل‌ها الهام گرفت (رمضان‌زاده، عسگری؛ 1395: 84). اهمیت تأثیر طبیعت بر طراحی ساختمان، لزوم بررسی و تحقیقات جامعی را در این زمینه ایجاب می­کند. از این رو برای تعیین شاخص‌های تأثیرگذار در طراحی و استفاده موثر و کارآمد از آن­ها، یک درک کلی از وضعیت طبیعی و اقلیمی منطقه و شرایط محلی و همچنین شرایط طراحی ساختمان ضرورری است. در سال­های اخیر در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان از معماری مدرن با در نظر گرفتن موضوعات مختف محیطی و بهره­وری از رویکردهای معماری طبیعت‌گرا استفاده می­کنند و در این امر بیشتر از اطلاعات دقیق و جدید اقلیمی و شرایط بومی منطقه مورد مطالعه بهره می­گیرند. توجه به مواردی همچون اقلیم، شرایط توپوگرافی، محیطی، منظر و طراحی مبنتی بر بوم‌گرایی و محیط اطراف سایت منتج به طراحی براساس رویکرد طبیعت‌گرایی می­شود. توانایی معماری طبیعت‌گرا در برآورد نمودن نیازهای انسانی در ابعاد گوناگون می­تواند به عنوان یکی از شاخص­های مهم در بررسی معماری طبیعت‌گرا باشد. با این تعاریف از معماری طبیعت‌گرا می­توان گفت که معماری طبیعت‌گرا بیشتر متوجه مشخصات فیزیکی یک منطقه است. ویژگی­های چون توپوگرافی، خط آسمان، مصالح، رنگ و بافت معماری و اقلیم. معماری طبیعت‌گرا به ضرورت توجه به محیط پیرامون اثر معماری تأکید دارد و بر این باور است که توازن میان معماری و محیط می‌تواند هم برای خود اثر و هم برای زمینه عاملی موثر و تقویت کننده باشد. در واقع، طبیعت‌گرایی الگویی برای خلق محیط مطلوب­تر است لذا شناخت و آگاهی بیشتر و درک عمیق­تر نسبت به زمینه و محیط برای معماران و طراحان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. معماری طبیعت‌گرا تلاشی است برای نشان دادن توان محیط مطلوب بصری مقیاس کلان­تر از معماری. پیام معماری طبیعت‌گرا ضرورت توجه به محیط کالبدی پیرامون اثر معماری است. یکی از فاکتورهای مهم دیگر در گردشگری، صنعت هتل­داری است که در میان آنها، معماری این بناها دارای مزایای عمده­ای می­باشد که می‌تواند منجر به جذب گردشگر در منطقه شود. به نظر می‌رسد توجه به طراحی هتل با رویکرد طبیعت‌گرایی چندان در کشور ما مورد توجه معماران قرار نگرفته است.

موضوع پایان نامه معماری: طراحی مهمانسرای طبیعت با رویکرد اکوتوریسم

گردشگری و شهر دو پدیده همزاد یکدیگر هستند .بدین معنا که گردشگری امروز به عنوان یک پدیده انبوه از شهر ها آغاز شد و این شهر نشینان بودند که توانستند جریان های گردشگری را از اشکال پراکنده ، به صورت سازمان یافته و انبوه درآورند.(رهنمایی،12:1390)

رابطه شهر و گردشگر حتی در بعد تاریخی شناخته شده است، چرا که شهر ها به دلایل زیرارتی ، اقتصادی و فرهنگی پیوسته محل مراجعه انبوه مسافران بوده است و نباید فراموش کردکه تعبیر جدید ما از گردشگری امروزی ، تعبیری متناسب و برخاسته از شرایط زمان حاظر است ، بر همین اساس بادی گفت که گردشگری به عنوان یک فعالیت انسانی از دیر باز نیز در جوامع مختلف وجود داشته است، اما در هر دوره ایمتناسب با شرایط زمان بروز میکرده است.سفرهای گروهی که در قدیم به صورت تفریح و تفرج در شکارگاه ها ومناطق خوش آب و هوا انجام میگرفت و طی آن حکام و بزرگان خیمه و خرگاه را در خارج از شهر بر پا میکردند ، شکلی از همین گردشگری و گذران اوقات فراغت به صورت پدیده گردشگری شناخته میشود.(رهنمایی،13:1390). به هر روی ، استان یزد در چندين دهه اخير مانند ديگر استانهای كشور شاهد رشد جمعيت بوده است به نحوي كه جمعيت آن در سالهاي 1390-1395 با نرخ متوسط 1.17 درصد افزايش يافته است.

شهر یزد از ديرباز به علت المان های معماری خود در دسته شهرهایی قرار گرفته است که خود وزنه ای فرهنگی برای کشور تلقی میشوند. پس به طور خلاصه بيان مسئله اين تحقيق عبارتست از :

ايجاد مهمانسرای طبیعت با رویکرد روانشناسی محیطی و ايجاد تعادل و توازن بين تمامي نقاط فرهنگی و دیدنی وطبیعت کویری یزد با ايجاد يك مجموعه توريستي و تفريحي در این منطقه با تکیه بر آثار تاریخی – المان های معماری و آیین های مذهبی در جهت اسنتانداردهای گردشگری در 2 جهت کیفت کالبدی،ارتقای فرهنگی و بازدهی اقتصادی.

بنابر آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم   بوم گردی یا اکوتوریسم ” سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و قدر طبیعت را دانستن ( و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال حاضر ) به طوری که حافظ زیست بوم بوده ، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده،  شامل آموزش بوده و در آن گردشگر و در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت داشته باشد.” در بوم گردی کلمه ی آموزش بسیار مورد تاکید قرار داشته، هم شامل مسافران و هم شامل مردم محلی می شود. TIES : The International Ecotourism Society:2015)

بنا بر این تعریف و با توجه به لوکیشن مورد نظر که در شهر یزد میباشد هدف در نظر داشتن و تاثیر دادن کیفیت مفهوم اکوتوریسم در تعامل با فرهنگ بومی شهر یزد از هر دو جهت معماری و فرهنگی این شهر میباشد.

موضوع پایان نامه معماری: مرکز آموزش هنر صنایع دستی

دانلود مطالعات معماری مرکز آموزش هنر صنایع دستی در ادامه مطالب پایان نامه و رساله معماری در این پست رساله مرکز آموزش هنر صنایع دستی ،مطالعات کامل پایان نامه معماری با موضوع طراحی مرکز آموزش هنر صنایع دستی را برای همراهان عزیز مرجع دانلود معماری آماده کرده ایم. رساله مرکز آموزش هنر صنایع دستی در قالب 326 صفحه فایل word قابل ویرایش و شامل همه مطالعات،ضوابط،استانداردها و برنامه فیزیکی،توضیح و تشریح کامل موضوع طراحی،بررسی نمونه های موردی.

طراحی فضای شهری مردم گرا با رویکرد شهرخلاق

خلاقیت و نوآوری عناصری کلیدی هستند که پیشرفت و موفقیت شهرها به آنها وابسته است. توانایی­های خلاق به خودی خود به وجود نمی آید، مگر آنکه طراحان و مدیران شهری از ویژگی­های خاص افراد خلاق آگاه باشند و زمینه مناسب برای فعالیت این گروه را فراهم آورد. علاوه بر اینکه افراد خلاق ویژگی­هایی دارند که آنها را از دیگران متمایز می­کند، ارتباط قوی بین فضا و خلاقیت نیز وجود دارد. افراد خلاق نیاز به فضایی برای زندگی، کار، الهام بخشی، تفکر و نمایش کارهای خود دارند. هنر پرورش دهنده قوه تخیل است و در صورتی امکان بروز می­یابد که با پرورش و فراوانی تجربه­های حسی (لامسه، بینایی و غیره) توأم باشد و هرچه این تجربیات وسیع­تر باشد، قوه خلاقه و قدرت تخیل آن نیز افزایش می­یابد. فراهم کردن فضای شهری برای فعالیت هنری علاوه بر تقویت خلاقیت مخاطبان فضا و جذب طبقه خلاق، می­تواند به عنوان یک کاتالیزور برای تولید فعالیت اجتماعی نیز باشد (آرشیان و استادی، ۱۳۹۵). شهر خلاق منزلى براى خلاقیت­هاى هنرى، نوآورى­هاى علمى و فناورانه و صداى رساى فرهنگ­هاى رو به رشد است. شهرى که همه پتانسیل­هاى خلاق خود را جامه­ى عمل مى­پوشاند و پرچم­دار فعالیت­هاى فرهنگى و توسعه­اى است (شمسی و کرکه آبادی، ۱۳۹۵). خلاقیت در ساده­ترین سطح به معنای پدید آوردن چیزی است که قبلا وجود نداشته است و ابزاری برای بیشینه کردن امکانات در هر شرایط و افزودن ارزش و معنا به نتیجه اقدام­های انسانی در هر زمینه ای است. شهر خلاق مکانی برای رشد و نمو فعالی­­ها و منزلی برای خلاقیت­های هنری، نوآوری­های علمی و فناورانه و پرورش قوه ادراک و ارتباطات است. در این راستا انسان نه تنها در ساختار چشم انداز بصری شهر از طریق فعالیت­های خود بر منظر شهری تاثیر می­گذارد بلکه رفتار و درک ذهنی شهروندان نیز از طریق تماس با منظر شهری تاثیر می­پذیرد. فضاهای شهری به عنوان محیطی که رفتارهای عمومی در آن جریان دارد، همواره در تعامل دو طرفه با انسان است. بنابرین فضاهای شهری به عنوان بستری برای فعالیت­های عمومی انسان باید با استفاده از ایده­های خلاقانه از یک طرف به راحتی قابل درک و از طرف دیگر موجب بالارفتن کیفیت زیبایی شناختی در منظر شهری شوند. طراحی خلاقانه فضای خیابان­های شهری می­توانند موجب استقبال بیشتر شهروندان از آن فضا می شود پس توجه به فضاهایی با منظر مطلوب حائض اهمیت است (عابدی کوشکی و سروری، ۱۳۹۵). از طرفی، مدیریت شهری باید با توجه به استعداد ها، انگیزه­ها، مشارکت گروه­های مختلف و ترکیب این گروه­ها برای دستیابی به شهری خلاق تلاش کند. در هر شهری همیشه ظرفیتی بسیار بیشتر از آنچه ما در وهله اول تصور می­کنیم وجود دارد، اگر بتوانیم بسترهای مناسبی را برای ایجاد فرصت­هایی که مردم بتوانند خلاقیت­ها و ظرفیت­های خود را آزاد سازند فراهم کنیم در اصل به سمت ایجاد شهرهای خلاق گام برداشته­ایم (خسروی، 1395).

 

طراحی مجتمع اقامتی تفریحی با رویکرد معماری منظر

یک منظر راء عرصه ناهمگی از سرزمین می­دانند که از یک مجموعه اکوسیستم­هایی که در تعامل با یکدیگر هستند تشکیل شده است و این مجموعه­ها در سراسر سرزمین به شکل مشابه تکرار می­شوند. آنها اضافه می­کنند که منظرها از نظر اندازه بسیار متنوع هستند و نیز شکل گرفته از سه مکانیزم که در درون مرزهای منظر عمل می­کنند، می باشند. فرایندهای ویژه ژئومورفولوژیک که در طول زمانی طولانی رخ می­دهند، سکنی گزینی موجودات زنده که موجب پدید آمدن الگوها می­گردد و اختلالات درونی محلی اکوسیستم­های منظر که در طول زمان کوتاه رخ می­دهند (قراگوزلو، ۱۳۸۱). در واقع فرایند طراحی معماری منظر، از گذشته تا امروز نموداری را به عنوان رویکردهای کلی در منظر ارایه می­کند و به سه جنبه انسانی، طبیعی یا جاندار و فیزیک بیجان در منظر اشاره می­کند (فیضی، ۱۳۸۷، ۶۸). گلوریا پانگئی منظر را اینگونه تعریف کرده است: “منظر فرآیند قابل رویت و پویای توسعه بر روی سطحی از زمین است که حاصل تعامل میان عناصر زنده و غیر زنده و انسانی است و به حسب مکان و زمان تغییر می­کند” (پانگنی، ۲۰۰۸، ص ۱۵). به عقیده او چیزی که منظر را از اکولوژی متمایز می­سازد این است که: “اکولوژی فرآیندهای محیطی را که لزوماً قابل رویت نیستند مورد بحث قرار می­دهد و در حالیکه منتظر نتیجه قابل رویت این فرایند است که دائما در حال تغییر هستند و در تکوین شخصیت و روح مکانی دخالت دارند تعریفی که ناوه در ۱۹۸۲ از منظر ارائه داده است، نیز قابل توجه است. به اعتقاد او، منظر کلینی است فیزیکی، اکولوژیک و جغرافیایی که الگوها و فرآیندهای طبیعی و انسانی در تلفیق با یکدیگر در آن وجود دارند (Farina, 1998: 45). تعریف او از نقطه نظر طراحی منظر حائز اهمیت است، زیرا او بر نقش انسان در بوجود آمدن الگوها و فرایندهای موجود در منتظر تأکید می­کند. برخی تعاریف ذکر شده در بالا ممکن است زوایای خاصی از نگرش به منظر را نشان دهند. از آنجا که پرداختن به موضوع طراحی منظر نیازمند رویکردی میان رشته­ای و چند رشته­ای است لذا توجه به تعاریف مختلف که به وجود خاصی از مفهوم منظر تأکید دارند می­تواند بسیار سودمند باشد (قراگوزلو، ۱۳۸۱). محسن خراسانی­زاده منظر را به فضای بیرونی هر مکانی اطلاق می­کند که در میدان دید باشد (خراسانی زاده، ۱۳۸۲). سیف الهی منظر را اینگونه تعریف می­کند: منظر تصویری است مادی، جامد، فیزیکی و واقعی که حرکت ذاتی ندارد، عمل نمی­کند ولی در عین حال انسان­ها آن را به وسيله حواس خود درک می­کنند. هر یک از این حواس تأثیر بسیاری بر برداشت بیننده از محیط دارند (سیف الهی، 1387). همچنین عناصر منظر نیز عناصری از محیط زیست که مفهوم منظر را برای ساکنان آن تداعی می­کنند بسیار متنوع بوده و شناخت و مدیریت آنها موضوع هنر مستقلی است که معماری منظر نام گرفته است (منشوری، ۱۳۸۳). بطور کلی منظر را می­توان متشکل از عناصر با اجرائی طبیعی و فرهنگی دانست.