Skip to main content

طراحی مجتمع توریستی و فرهنگی اقامتی هسپريا تاور اسپانيا

تلاش پيوسته در تحقق عالي­ترين اهداف معماري در طول بيش از چهل سال زندگي حرفه اي معمــار انگليسي، ريچــارد راجرز­، كه پروژه هاي كليدي او نمـاينده­ي لحظات تعيين كننده اي در تــاريخ معمــاري معـــاصر هستند ، ترجماني بي نظير از شيفتگي جنبش مدرن به مفهوم ساختمان به مثابه ماشين ، گرايش به وضوح و شفافيت معمــارانه، تركيب فضـاهـاي عمومي و خصوصي و پايبندي به پلان هاي انعطاف پذير كه به نيـازهــا و خواسته هـاي پيوسته در حال تغيير كاربران پاسخ مي دهند و مهم ترين بن مــايه هاي آثـار راجرز بشمار مي روند، نكاتي است كه هيأت داوران بيست و نهمين دوره ي جوايز پرايتزكر در سال 2007 در بيــانيه خويش به صراحت بـدان اشـــــاره نموده اند . راجرز به عنوان سي و يكمين برنده اين جايزه ، چهارمين معمار انگليسي است كه موفق به دريافت نوبل معماري شده است. ريچارد راجرز همواره با طراحي ساختمان‌هايي همگام و سازگار با محيط زيست و بهره مند از تكنولوژي روز ، در خط مقدم جنبش معماري پايدار بوده است. توجه به نور طبيعي و خلق ساختمان­هايي كه تا حد امكان از حداقل انرژي و نيز انرژي پاك استفاده كنند، مهم ترين دغدغه هاي او در اين  معماري محسوب مي­شوند. «مجتمع توریستی و فرهنگی هسپريا» واقع در يك پارك شهري جديد 2.5 هكتاري، بخشي از طرح توسعه ي شهري «كاتالونيا» در 10 كيلومتري غربي بارسلونا بوده و در مسير اصلي بين بخش هاي مركزي بارسلونا است. طرح توسعه ي مورد نظر تركيبي از كاربري هاي اقامتي ، بيمارستان ها و مراكز ورزشي با فضاي باز بسيار وسيع بوده و در مركز خود يك هتل با ارتفاع 105 متر و 30 طبقه دارد كه دومين ساختمان بلند مرتبه شهر و شاخصه­اي بعنوان دروازه­ي ورودي بارسلونا است. ساختمان بصورت  L شكل مي­باشد كه بازوي افقي آن واقع در همكف و اندكي در زمين، كاربري­هاي عمومي و همگاني چون تالار سخنراني و فضاهاي جنبي آن، كلوپ ورزشي ، ادارات و رستوران ها را در خود جاي مي­دهد و بصورت پلان آزاد ، براي دستيابي به انعطاف بيشتر ، طراحي شده است .بازوي عمودي ، بخش اقامتي هتل است. ساختمان داراي دو هسته عمومي و خصوصي است كه توسط يك آتريوم شفاف و داراي سقف شيبدار 45 درجه، بهم متصل و مرتبط مي­گردند. آتريوم علاوه بر ورودي، بار و كافه تريا را نيز در خود جاي مي­دهد و فضايي براي ملاقات و استفاده ي عموم است. بدين ترتيب این مجتمع شامل 280 اتاق در 27 طبقه، 5000 متر مربع مركز همايش و كنگره ، 4000 متر مربع مركز درماني، يك سالن سخنراني 400 نفره و 1500 متر مربع بخش هاي اداري و هم چنين رستوراني در بالاي برج هتل و در زير يك گنبد شيشه­اي با چشم انداز وسيع به شهر مي­شود.

مركز كنفرانس و مجموعه ورزشي به دراچه و پارك اشراف دارد و اتاق­هاي هتل توسط يك بلوك با نماي مشبك در بر گرفته شده­اند ، هر شبكه نمايان گر يك اتاق مي باشد . در زير بلوك طبقاتي هتل، فضاهاي تجاري در پشت فضاي شيشه­اي آتريوم قرار گرفته­اند. طراحي هتل بسيار آشكار و صريح است. در طبقات تحتاني ستون­هاي پس تنيده­ي 30 متري جلوه­ي بصري ارتفاع و استحكام ساختار بنا را تقويت مي­كنند.

 

آسانسورها، باكس پله و برجك هاي خدماتي و تاسيساتي جلوه ي معمارانه قوي دارند و قرار گيري آن­ها در لبه­ي طبقات امكان دستيابي به پلان آزاد را فراهم  مي­كند و دسترسي به رستوران توسط آسانسورهاي شيشه­اي مقدور مي­باشد كه بر روي نماي جانبي هتل حركت مي­كنند (Trigard, 2013: 49-52).

 

 

پلان طبقه همکف مجتمع توریستی و فرهنگی هسپريا تاور اسپانيا

 

پژوهشگران برتر

مشاوره انجام پایان نامه معماری و شهرسازی

0990-135-4771

ثبت سفارس