Skip to main content

ارزیابی سیاست­‌های برنامه ملی توسعه جهانگردی ایران

باتوجه به برنامه ریزی جامع برای گردشگری در ایران ضمن کوششی که سازمان ایرانگردی و جهانگردی انجام داده ضعف­هایی وجود دارد که به طور مختصر و مشخص در ذیل به آن اشاره شده است:

  • عدم شناخت درست از مشتریان و بازاریابی جهانگردی ایران

در این برنامه به جای ارائه راهکارهای اجرایی، پیش تر به کلیات پرداخته شده است و در تعیین بازار، برای گروهای ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، زواری که از خاورمیانه و کشورهای آفریقایی به ایران | می آیند و همچنین افرادی که برای تجارت و دیدن دوستان و فامیل به ایران می آیند؛ برنامه ریزی شده است؛ در حالی که بیشتر ایرانیان خارج از کشور در آمریکا و اروپا ساکن هستند. و همچنین اینکه سایر زمینه های گردشگری بالقوه که از نظر فرهنگی و اجتماعی اهمیت دارند؛ از کشورها اروپایی و همچنین کشورهای اسلامی به ایران می آیند. در این دسته افرادی قرار دارند که برای بازدید بنای تاریخی، تفریحی مثلا دریا، کوه یا آب و هوای فصلی به ایران می آیند.

  • عدم برخورداری از اطلاعات دقیق.
  • عدم استفاده از پروژه های متخصص و کارآمد.
  • ابهام و کلی­گویی برنامه و سیاست­ها.

الف – در سفرهای کاری و تجاری بر کشورهای آسیای جنوبی تأکید شده؛ در حالی که بیشتر شرکای تجاری ایران کشورهای اروپایی و شرق آسیا هستند.

ب – منابع طبیعی یکی از مهم ترین جذبه های است ولی در طرح جامع به وضعیت جغرافیایی، ویژگی­های آب و هوایی، کوهستان ها، دریا و چهار فصل بودن ایران به طور مشخص اشاره نشده است.

  • عدم هماهنگی با بخش های دیگر (همان).

در کشور ما، در طرح های ملی آمایش ملی، طرح ملی ایران ۱۶۰۰ و برنامه های توسعه پنج ساله توسعه به عنوان برنامه های سطح کلان شناخته می شوند و برنامه های بخشی باید با آنها هماهنگ گردند. این برنامه ها | سیاست های کلان و بلند مدت توسعه بخشها را مشخص می کنند که با توجه به مزیتهای نسبی آنها برای هر منطقه وظیفه تعیین می نمایند. در هیچ جای برنامه­های گردشگری، به اثری از ارتباط این برنامه با برنامه های فرادستی برخورد نمی کنیم. نتیجه آن که پیش بینی افزایش رقم گردشگری خارجی، از رقم ۱/ ۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵، به نظر بی اساس و فاقد مبنای قابل اعتماد باشد، چرا که بر طبق این پیش بینی، بعد از اجرای احتمالی برنامه پانزده ساله مورد نظر طرح ملی، سهم ما از بازارهای جهانی نه تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه تاحدی با کاهش همراه خواهد بود.

 

 

پژوهشگران برتر

مشاوره انجام پایان نامه معماری و شهرسازی

0990-135-4771

 

ثبت سفارس